۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۶
کد خبر: 987919

همزمان با «روز جهانی موزه و میراث فرهنگی» و در آستانه ولادت حضرت رضا(ع) سه فرش رضوی در موزه فرش ایران به نمایش درآمد.

نمایش فرش‌های رضوی در موزه فرش ایران

با همکاری «شرکت فرش آستان قدس رضوی» و «موزه فرش ایران» و در راستای اجرای تفاهم‌نامه منعقدشده بین دو مجموعه، سه تخته فرش منتسب به بارگاه رضوی در موزه فرش در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی اظهار کرد: یکی از این فرش‌ها با نام «ضامن آهو» در رجشمار 70 و در اندازه ۱۸۰ در ۲۶۰ سانتیمتر با تارهای ابریشمی و پرز کرک و ابریشم طی حدود ۲ سال در کارگاه شرکت فرش آستان قدس رضوی بافته شده است.
حمید کارگر درباره فرش ضامن آهو گفت: این فرش با طراحی «ایران حدادگر» و بافت «نادر افشارفر»، نگاره‌ها و نقش‌مایه‌های متعدد و مرتبط با زیست حضرت رضا علیه‌السلام(ماجرای ضمانت آهو توسط امام رضا(ع)) و بارگاه رضوی دارد.
او ادامه داد: دو فرش دیگر نیز از فرش‌های پرده‌ای استفاده شده در حرم مطهر رضوی هستند که در کرمان بافته شده و با نقشه درختی و وجود شکافی در وسط برای استفاده در درهای ورودی حرم مطهر متناسب‌سازی شده‌اند.
 

نمایش فرش‌های رضوی در موزه فرش ایران


مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی درباره این دو فرش خاطرنشان کرد: فرش سردر ایوان ورودی دارالسیاده صحن گوهرشاد در اندازه 244 در 314 سانتیمتر است که با رجشمار 30 بافته شده و دیگری، فرشِ ورودی ایوان طلا در صحن جمهوری، در اندازه 212 در 305 سانتیمتر با رجشمار 40 است.

گفتنی است، این سه تخته فرش از 29 اردیبهشت همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی و در آستانه ولادت امام هشتم(ع) در موزه فرش ایران واقع در تهران، تقاطع خیابان فاطمی و خیابان کارگر به نمایش درآمده است و تا یک‌ماه در معرض دید علاقه‌مندان خواهد بود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.